Janusz Bobik

1

Medale igrzysk olimpijskich

1

trener, dyrektor stadniny koni, jeździec Dragona Nowielice, skoczek i wukakawista, srebrny medalista olimpijski z Moskwy (1980).

Urodzony 17 grudnia 1955 w Środzie Śląskiej, syn Kazimierza (przedstawiciel rodziny o pięknych “tradycjach konnych” z Podola) i Zofii Słapa, absolwent Liceum Ogólnokształcącego w Gryficach (1975) oraz Akademii Rolniczej w Szczecinie (1979), gdzie otrzymał tytuł mgr inż. zootechnika. Jeździec (181 cm, 74 kg) LKS Dragona Nowielice, gm. Trzebiatów (1968-1993), wychowanek trenera Andrzeja Kobylińskiego. Zawodnik  wszechstronny (w klasyfikacji jeźdźców kl. mistrzowskiej w 1977 zajmował 1 m. w konkurencji skoków i WKKW), uczestnik 21 startów w Pucharze Narodów (1975-1985).

I wicemistrz Polski w skokach (1977) i II wicemistrz w WKKW (1977) na Zygzaku i Tropiku, największe sukcesy odniósł jednak na Szampanie z którym zwiedził kawał świata, zdobył srebrny medal olimpijski (1980). Znajdował się w ekipie, która podczas CSIO w Sopocie (1983) zajęła w Pucharze Narodów 2 m. za RFN. Trener drużyny narodowej WKKW podczas igrzysk w Barcelonie (1992) i Atlancie (1996). Mistrz Sportu odznaczony m. in. złotym Medalem za Wybitne Osiągnięcia Sportowe (dwukrotnie), Srebrnym Krzyżem Zasługi i srebrną odznaką FEI.

*1980 Moskwa: jeździectwo, konkurs skoków druż. (PN) – 2 m. na 6 start. – 56.00 p. k. zdobywając srebrny medal (zw. ZSRR- 20.25 p.k.). Partnerami Bobika, który dosiadał Szampana w zespole byli: W. Hartman, J. Kowalczyk i M. Kozicki.

Bibl.: Głuszek, Leksykon 1999, s. 160; Pawlak, Olimpijczycy, s. 36; Habinowska, Ludzie i konie, s. 188, 324, 330, 404; Jeźdźcy olimpijscy, s. 80-81; MES, t. 1, s. 85; Porada, Igrzyska, s. 973; Baza danych Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa; wywiad z zawodnikiem.

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.