Anna Pawlusiak-Dobija




włókniarka, narciarka-biegaczka ze słynnej rodziny sportowej z Wilkowic koło Bielska-Białej,wielokrotna mistrzyni Polski, olimpijka z Innsbrucku (1976).

Urodzona 10 lutego 1952 w Wilkowicach, córka Józefa i Heleny, absolwentka zasadniczej szkoły zawodowej (włókienniczej), narciarka-biegaczka (174 cm, 65 kg), reprezentantka LKS Wilkowice i BBTS Włókniarz Bielsko, podopieczna trenerów: Bolesława Klęczka (klub) i Iwana Kondraszowa (kadra). Czołowa biegaczka Polski lat siedemdziesiątych pochodząca ze wsi Wilkowice (na trasie z Bielska do Szczyrku), gdzie w latach pięćdziesiątych z inicjatywy Franciszka Klimy powstał miejscowy LKS. W jego szeregach znalazło się pięcioro spośród ośmiorga dzieci rodziny Pawlusiaków.

Kobiecą przedstawicielką rodu była Anna, najwybitniejszym i najbardziej uzdolnionym bratem – Tadeusz, ale zaszczytne miano olimpijczyków stało się udziałem jeszcze dwóch braci: Józefa i Stanisława. 15-krotna mistrzyni Polski: na 5 km (1973, 1975, 1977), 10 km (1975-1978), 20 km (1978) i w sztafecie 4×5 km (1977-1983) i 5-krotna wicemistrzyni kraju: na 5 km (1978-1979), 10 km (1973) i 4×5 km (1974, 1976). Uczestniczka MŚ: 1974 Falun: 31 m. (5 km), 7 m. (4×5 km). Wielokrotna zwyciężczyni Memoriału B. Czecha i H. Marusarzówny. Mistrzyni Sportu.

*1976 Innsbruck: biegi narciarskie, 5 km – 26 m. na 44 start. z czasem 17.29,61 (zw. H. Takalo, Finlandia – 15.48,69); 10 km – 26 m. na 44 start. z czasem 33.01,47 (zw. R. Smietanina, ZSRR – 30.13,41); 4×5 km – 8 m. na 9 start. z czasem 1:14.13,40 (zw. ZSRR – 1:07.49,75). Partnerkami P. w sztafecie  były: A. Gębala, W. Majerczyk i M. Trebunia.

Bibl.: Głuszek, Leksykon 1999, s. 295;  Pawlak, Olimpijczycy, s. 198; Porada, Igrzyska, s. 895; Zieleśkiewicz, Encyklopedia, s. 163, 382, 384, 386.

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.