Polski Komitet Olimpijski otrzymał dofinansowanie na zakup rzeźb Jerzego „Jotki” Kędziory pt. „Za wysoka poprzeczka” oraz „Ostatni płotek”. Obie prace znajdują się we foyer Centrum Olimpijskiego PKOl. Środki na ich zakup pochodzą z programu „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej”, realizowanego przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Rzeźby pochodzą z cyklu „Atleci – Sportowcy” i stanowią artystyczne dopełnienie przestrzeni Centrum Olimpijskiego, w którym już wcześniej znalazła się jedna z prac z tej serii. Tworzą one spójną, formalno-ideową całość, symbolizującą przekraczanie barier, wytrwałość i dążenie do najwyższych celów – zarówno w sporcie, jak i w życiu.

Centrum Olimpijskie Polskiego Komitetu Olimpijskiego to miejsce spotkań wielu środowisk – sportowych, edukacyjnych i kulturalnych. Odwiedzają je m.in. sportowcy, młodzież szkolna, turyści, uczestnicy konferencji oraz goście wydarzeń o charakterze olimpijskim i narodowym. W tej przestrzeni sztuka spotyka się ze sportem, tworząc inspirującą i edukacyjną atmosferę.
Rzeźby Jerzego „Jotki” Kędziory nie tylko wzbogacają wizualnie otoczenie, ale również pełnią funkcję edukacyjną i symboliczną, wspierając misję Centrum Olimpijskiego oraz promując wartości olimpijskie i kulturowe.

Dofinansowano ze środków
programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025
pochodzących z budżetu
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Nazwa zadania: Rzeźby Jerzego „Jotki” Kędziory w Centrum Olimpijskim im. Jana Pawła II
Wartość dofinansowania: 250 000 zł
Całkowity koszt inwestycji: 265 000 zł
Data podpisania umowy: maj 2025
Krótki opis zadania: Uzupełnienie przestrzeni Centrum Olimpijskiego o rzeźby „Za wysoka poprzeczka” oraz „Ostatni płotek” dopełniające cykl „Atleci-sportowcy”

Jerzy Kędziora (ur. 1947 w Częstochowie) – rzeźbiarz, malarz, designer i pedagog, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Autor licznych rzeźb pomnikowych i akcentów artystycznych w przestrzeni publicznej, uczestnik blisko 500 wystaw w Polsce i na świecie, laureat dziesiątków prestiżowych nagród.
Choć w młodości nie mógł przebić się ze swoimi pomysłami na sztukę monumentalną – mimo zwycięstw w kilku znaczących konkursach – obrał drogę bardziej eksperymentalną i ulotną. To właśnie wtedy narodziła się jego unikalna formuła tzw. rzeźb balansujących, osadzanych na linowych cokołach, które zdają się przeczyć grawitacji. Te nowatorskie prace przyniosły mu międzynarodowe uznanie i były prezentowane m.in. w Dubaju, Abu Dhabi, Palm Beach, Long Island, Berlinie, Pradze, Singapurze, a także na prestiżowych wydarzeniach artystycznych, takich jak Biennale w Wenecji, Art Basel Miami, ArtTaipei czy ARTZUID – Biennale Rzeźby w Amsterdamie, w przestrzeniach Stadionu Olimpijskiego.
Cykl „Atleci–Sportowcy” to współczesna reinterpretacja antycznego ideału olimpijskiego herosa. Kędziora, podejmując temat aspiracji, wysiłku i walki, tworzy dynamiczne postacie sportowców o wydłużonych proporcjach i silnym ładunku ekspresji. Ich kinetyczny, niemal lewitujący ruch symbolizuje duchowe i fizyczne przekraczanie granic – zarówno przez jednostkę, jak i społeczeństwo.
Rzeźby, zawieszone na linowych cokołach, wyrywają się z ziemi, nadając im niemal antygrawitacyjny charakter. Ich kolorystyka nawiązuje do antycznej polichromii, a forma – do klasycznego piękna ciała w ruchu. Projekt łączy tradycję i nowoczesność, sztukę i sport, estetykę i wartości olimpijskie.
Ekspozycja w Centrum Olimpijskim PKOl humanizuje jego nowoczesną przestrzeń, nadając jej symboliczny i edukacyjny wymiar. Rzeźby z cyklu „Atleci–Sportowcy” były również prezentowane m.in. podczas ARTZUID Biennale w Amsterdamie (2019) oraz w Paryżu w trakcie Igrzysk Olimpijskich 2024, umacniając ich pozycję w międzynarodowym dialogu artystycznym.