Opis zajęć

„Radość z ruchu – Joy of moving”

polecane dla uczniów szkół podstawowych. Zajęcia mają za zadanie zachęcić uczniów do podjęcia aktywności fizycznej oraz pokazać, że sport uczy tolerancji, przyjaźni i pokoju, a także pomaga zachować zdrowie, siłę i buduje pewność siebie. Podczas zajęć wprowadzane są podstawowe pojęcia z zakresu edukacji olimpijskiej, a także omawiane są trzy podstawowe wartości olimpijskie. Spotkanie urozmaica multimedialna prezentacja zawierająca wyjątkowe zdjęcia z Igrzysk Olimpijskich i krótkie filmy sportowe. Istnieje możliwość uzupełnienia zajęć o aktywność na świeżym powietrzu (wielkoformatowe gry o tematyce olimpijskiej). Partnerem zajęć jest program Kinder Joy of moving. Więcej informacji o Programie.

„Fair Play i Ty”

polecane dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zajęcia wyjaśniają znaczenie pojęcia fair play, poprzez odwołanie do rzeczywistych zdarzeń, a także odkrywają przed uczniami genezę zasady fair play, która sięga starożytności, nawiązuje do czasów kodeksów rycerskich, baśni angielskich czy Williama Szekspira. Zajęcia przybliżają sylwetki znakomitych polskich sportowców, a także zapoznają z postacią Pierre’a de Coubertin i jego ponadczasowym credo – „kwestią najważniejszą nie jest święcenie triumfu, lecz szlachetna walka”. Głównym zamysłem spotkania „Fair Play i Ty” jest pokazanie uczniom, że fair play to nie tylko zasada obowiązująca w sporcie, ale także w codziennym życiu każdego człowieka. Zajęcia zawierają elementy dyskusji – uczniowie– na podstawie własnych doświadczeń oraz znanych im zdarzeń sportowych – mogą opowiedzieć czym dla nich jest czysta, uczciwa walka.

„Spotkanie z olimpijczykiem. Każdy może być lepszą wersją siebie”

polecane dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych Spotkania z olimpijczykiem to autorskie lekcje o charakterze edukacyjnym, promujące sport wśród młodzieży. Są to opowieści o pasji do sportu, drodze do realizacji marzeń, wyrzeczeniach, pokonywaniu własnych słabości i wieloletniej pracy, bez których nie byłoby możliwe osiągnięcie sportowego, a zarazem życiowego sukcesu. Spotkanie z olimpijczykiem to niecodzienna okazja, aby osobiście poznać wybitne postacie polskiego sportu, których postawy są godne naśladowania i mogą stać się inspiracją dla młodego pokolenia.

„Maskotka olimpijska – mały superbohater”

polecane dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III szkół podstawowych. Podczas zajęć prezentowana jest krótka historia jednego z symboli olimpijskich, która wyjaśnia znaczenie i rolę maskotki olimpijskiej w dziejach igrzysk. Maskotki olimpijskie to pluszaki ze specjalną misją do spełnienia. Polski Komitet Olimpijski kolekcjonuje je od wielu lat. Uczniowie podczas zajęć zapoznają się z tą wyjątkową kolekcją, a dzięki prezentacjom i przyjaznym animacjom poznają różne historie małych superbohaterów. Podczas zajęć istnieje możliwość przeprowadzenia miniwarsztatów plastycznych, podczas których dzieci mają możliwość stworzenia własnego, unikatowego projektu maskotki olimpijskiej.

„Dopingowi NIE”

polecane dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia „Dopingowi NIE” to odpowiedź na liczne przypadki dopingu w sporcie oraz narastający problem stosowania substancji niedozwolonych wśród młodzieży. Zajęcia przybliżają genezę dopingu, tłumaczą jego działanie i przestrzegają przed negatywnymi skutkami stosowania zabronionych metod i środków. Zajęcia podkreślają, że doping to rodzaj oszustwa, które narusza podstawową zasadę uczciwej i czystej walki – zasadę fair play. Przy realizacji tematu lekcji „Dopingowi NIE” kładziony jest nacisk na ścisłą współpracę ze specjalistami z Polskiej Agencji Antydopingowej.

„Igrzyska Olimpijskie – więcej niż sport”

polecane dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia to podróż do przeszłości, podczas których uczniowie przenoszą się do czasów starożytnej Grecji i są świadkami odtworzenia przebiegu igrzysk. Omawiane są różnice oraz wspólne aspekty starożytnych i nowożytnych igrzysk olimpijskich. Dyskusja o igrzyskach przeradza się w opowieść o postaci wielkiego pedagoga, humanisty i miłośnika sportu Pierre’a de Coubertina, dzięki któremu świat nie zapomniał o Igrzyskach Olimpijskich pomimo, że na 15 wieków zniknęły z kalendarza światowych wydarzeń.

Podczas zajęć wprowadzone są podstawowe pojęcia z zakresu edukacji olimpijskiej oraz kluczowe daty z historii Igrzysk Olimpijskich. Uczniowie dowiadują się także jakie są związki sportu ze sztuką oraz w jaki sposób je znaleźć i zinterpretować.