Dofinansowanie rzeźby Jerzego „Jotki” Kędziory

Polski Komitet Olimpijski otrzymał dofinansowanie na zakup rzeźby Jerzego „Jotki” Kędziory, pt. „Na głęboką wodę”, która znajduje się we foyer Centrum Olimpijskiego PKOl z programu „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej”. To program Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Rzeźba Jerzego „Jotki” Kędziory to jedna z wielu dzieł autora, która jest dostępna na takim poziomie artystycznym pośród rzeźb o tematyce sportowej. W Centrum Olimpijskim PKOl im. Jana Pawła II zespół rzeźb wpisał się niezwykle w przestrzeń oraz wzbudza powszechne zainteresowanie odwiedzających gości zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Rzeźba jest prezentowana odwiedzającym Centrum Olimpijskie każdego dnia i pokazuje jak ważna jest więź kultury, sztuki i sportu, nawiązując do tradycji antycznych oraz polskich zdobywców medali olimpijskich w konkursach sztuki, w tym poezji, muzyki i rzeźby. To istotny walor dla odwiedzających Centrum Olimpijskie gości, w tym dzieci i młodzieży, licznie zwiedzających budynek.

Na głęboką wodę, wymiary: 320x50x40 cm

Dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej 2023 pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Nazwa zadania: Rzeźba Jerzego „Jotki” Kędziory w Centrum Olimpijskim im. Jana Pawła II
Wartość dofinansowania: 125 000,00 zł
Całkowity koszt inwestycji: 125 000,00 zł

Jerzy Kędziora (ur. 1947, Częstochowa) – rzeźbiarz, malarz, designer, pedagog, absolwent ASP w Gdańsku. Uczestnik około 500 wystaw w Polsce i na świecie. Autor pomników i rzeźbiarskich akcentów w przestrzeni publicznej. Laureat wielu nagród.
Kędziora od początku swojej drogi artystycznej interesował się sztuką kinetyczną i eksperymentami rzeźbiarskimi. Zmienność czasu, wyborów i egzystencji w czasach nam współczesnych stała się podstawą jego artystycznych poszukiwań, które skłoniły go do podjęcia pracy nad rzeźbami balansującymi, dzięki którym zyskał uznanie na całym świecie. Pokazywał je na monumentalnych wystawach plenerowych m.in. w Dubaju, Abu Dhabi, Palm Beach, Long Island, Berlinie, Pradze czy Singapurze oraz na takich imprezach, jak Biennale w Wenecji, Art Basel Miami, ArtTaipei czy ARTZUID – Biennale Rzeźby w Amsterdamie.

Kontynuując tworzenie Portretu Polaka Czasów Transformacji wszedł artysta w zagadnienia wysokich aspiracji: nazbyt wysoko stawianych poprzeczek, biegu do ostatniego tchu chociażby i po przeszkodach, skoków na głęboką wodę…Poszerzając arsenał nowych efektów kinetycznych i przeciążeniowych dla swoich „balansjerów” oraz świeżych rozwiązań modelunkowej ekspresji znalazł odpowiedni grunt scalający – Sport. Zafascynowany antykiem, w tym olimpijskimi ideami i sposobem ich obrazowania w sztuce, widzi dla siebie szerokie pole penetracji tematu. W nawiązaniu, ale i sprzecznościach z antycznymi rozwiązaniami, przedstawia świeży estetyczny wizerunek stadionowych tytanów. Przedstawia nowy kanon rzeźbiarskiego sportowego herosa. Wyidealizowanym ciałom greckich atletów przeciwstawia swoją wizję wizerunku idola kibicowskich rzesz. Tworzy go z bogatego ruchu, wydłużonych proporcji ciała, wyżyłowanej ich struktury ubogaconej atrybutami współczesnych dyscyplin. Rewolucyjnie odrywa rzeźby od podłoża i na linowym cokole sytuuje je ponad horyzontem. Nacechowuje antygrawitacyjną energią. Pozostawia jedynie wiekowy duch sportowej rywalizacji. Może tylko szczątkowo, ale da się w nich wyczuć greckie ideały łączące prawdę stadionowego wysiłku z dobrem i pięknem, harmonijny związek cielesności z walorami intelektu i serca. Położona miejscami barwa przywraca pamięć o zatartych przez czas polichromiach antycznych posągów.
Formacją tą przerzuca artysta mosty między najszerszą tradycją a współczesnym językiem plastyki.

Zestaw rzeźbiarskich dynamicznych herosów sportowych aren wyrywających się z okowów standardowych ekspozycji atrakcyjnie zagospodarowuje wejściowy hol Centrum Olimpijskiego. Humanizuje nowoczesne, technicystyczne wnętrze i nacechowuje go duchem sportu. Wprowadza odwiedzających w środek nowoczesnej, nieoczywistej i zaskakującej sztuki. Dynamicznej, pięknej, mądrej. Rzeźbieni sportowcy pojawili się tu w czasie uroczystych obchodów 100-lecia powstania Komitetu. Wcześniej w szerszym zestawie prezentowani byli podczas ARTZUID – Biennale Rzeźby w Amsterdamie (2019) przy Stadionie Olimpijskim.