Polski Związek Esportu (PZE), podczas ostatniego posiedzenia Zarządu Polskiego Komitetu Olimpijskiego, został włączony do grona Polskiej Rodziny Olimpijskiej. Członkowie Zarządu PKOl specjalną uchwałą przyjęli Związek w poczet członków zwyczajnych Komitetu.
W posiedzeniu Zarządu Polskiego Komitetu Olimpijskiego uczestniczyli: Łukasz Trybuś, Prezes Polskiego Związku Esportu oraz Łukasz Klimczyk, Wiceprezes PZE.
Stowarzyszenie Sportów Elektronicznych z siedzibą w Katowicach, będące członkiem założycielem PZE, zostało założone 18 sierpnia 2016 roku w Katowicach, a następnie w związku z systematycznym rozwojem esportu i działalności Stowarzyszenia, powstała potrzeba utworzenia PZE, który działa od 2019 r. z siedzibą w Warszawie.
Wśród kluczowych jej działań znajdują się między innymi: prowadzenie projektu Narodowej Drużyny Esportu zainicjowanego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę, organizowanie Edu Esports League – ogólnopolskich esportowych mistrzostw szkół wyższych, w których rywalizujące drużyny oficjalnie reprezentują topowe uczelnie z całego kraju.
Polski Związek Esportu współpracuje także z administracją rządową, samorządową, sektorem prywatnym, reprezentuje kraj w strukturach międzynarodowych oraz prowadzi edukację w zakresie sportów elektronicznych i branż pokrewnych (gamedev, IT, nowe media) poprzez wdrażanie autorskiego programu nauczania dla szkół średnich i organizację Ogólnopolskiego Kongresu Sportów Elektronicznych – cyklicznej konferencji branżowej w Polsce i jednego z najważniejszych tego typu wydarzeń w regionie Europy Środkowo –Wschodniej.
– Bardzo dziękuję Zarządowi Polskiego Komitetu Olimpijskiego za włączenie Polskiego Związku Esportu do Rodziny Olimpijskiej. To dla nas wielki honor. Jako Związek posiadamy bogate doświadczenie w działalności sportowej, edukacyjnej, społecznej, popularyzatorskiej i animacyjnej – w obszarze esportu i branż powiązanych. Chciałbym zaznaczyć, że łączą nas te same wartości, a podstawowym punktem odniesienia jest dla nas rywalizacja w duchu fair-play. Zamiłowanie do gier komputerowych – zwłaszcza wśród młodych ludzi – postrzegamy jako potencjał wymagający odpowiedzialnego, dojrzałego i partnerskiego zaopiekowania – powiedział Łukasz Trybuś, Prezes Polskiego Związku Esportu.
Esport i gry wideo to uniwersalna platforma docierania do młodych ludzi na całym świecie. Świat sportów elektronicznych oraz szerzej gamingu, to naturalne środowisko młodych odbiorców, do których niezwykle trudno dotrzeć tradycyjnymi kanałami komunikacji.
Jednym z najważniejszych celów Związku jest promocja Polski na arenie międzynarodowej poprzez działania w świecie esportu oraz świadomy i zrównoważony rozwój wszystkich jego dyscyplin.
Swoją misję Związek realizuje w oparciu o przekonanie, że w dzisiejszym świecie gaming może i powinien być nowoczesnym narzędziem rozwijającym kompetencje zawodowe i społeczne, edukacyjnym oraz przestrzenią dialogu międzypokoleniowego i promowania wśród młodych ludzi odpowiednich postaw i wartości.
– Bardzo się cieszę, że Olimpizm idzie z duchem czasu i otwiera się na nową dziedzinę, a taką w sporcie jest niewątpliwie esport. Wśród młodzieży to potęga, której nie można pomijać. Dziś to bardzo ważna gałąź znanego wszystkim klasycznego sportu, który staje się jego nieodzowną i bardzo znaczącą częścią. Inny jest tylko sposób jego uprawiania, ale cele i założenia są takie same – rywalizacja w duchu fair-play, reprezentowanie barw narodowych i duma z sukcesów dla kraju. Witam Polski Związek Esportu w Polskiej Rodzinie Olimpijskiej – powiedział Andrzej Kraśnicki, Prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego.
Polski Związek Esportu opracował w ostatnich latach wdrażany obecnie w blisko 50 szkołach średnich autorski program edukacyjny bazujący na esporcie w zakresie profilaktyki zdrowotnej, nowych technologii i e-sportu. PZE rozwinął systemową współpracę z Akademickim Związkiem Sportowym na rzecz profilaktyki zdrowotnej, podpisał porozumienie z Polską Agencją Antydopingową w zakresie walki z dopingiem w esporcie, wprowadził Polskę do najważniejszych międzynarodowych struktur e-sportowych (Global Esports Federation, International Esports Federation, Esports Europe), stworzył efektywną organizację ogólnopolską w oparciu o stale rozwijającą się sieć regionalnych jednostek terenowych, zorganizował też serię spotkań inspiracyjnych dla młodzieży pod nazwą „DeZetEs” (Dzień Z E-sportem) oraz zbudował cykliczną ogólnopolską ligę akademicką.
Od 2019 roku Polski Związek Esportu obsługuje projekt Narodowej Drużyny Esportu, który pierwotnie został powołany przez Prezydenta RP. Celem Narodowej Drużyny Esportu jest wyłonienie najlepszych drużyn esportowych naszego kraju, a następnie umożliwienie im rywalizacji z zawodnikami z całego świata. W zeszłym roku nasze reprezentantki i reprezentanci triumfowali na 14. mistrzostwach świata IESF rozgrywanych na indonezyjskiej wyspie Bali. Żeński team zdobył pierwszy, historyczny tytuł mistrzyń świata w rywalizacji CS:GO kobiet.
W tym roku polskie drużyny i zawodnicy esportowi będą walczyć o „bilet” na kolejną edycję mistrzostw świata w Rumunii. Ponadto ich zmagania będzie można śledzić podczas III Igrzysk Europejskich Kraków-Małopolska 2023.
PKOl