Ruszył proces zbierania wniosków kampanii marketingowych z udziałem olimpijczyków startujących w Zimowych Igrzyskach Olimpijskich 2026

Polski Komitet Olimpijski rozpoczął przyjmowanie wniosków dotyczących prowadzenia kampanii reklamowych z wykorzystaniem wizerunku polskich zawodniczek lub zawodników startujących w XXV Zimowych Igrzyskach Olimpijskich Mediolan-Cortina 2026.

Rozpoczęty proces dotyczy działań podejmowanych w tym czasie przez sponsorów indywidualnych wspomnianych sportowców, a także innych uczestników ZIO Mediolan-Cortina 2026 (np. trenerów, fizjoterapeutów itd.).

Zgodnie z Regułą 40. Karty Olimpijskiej taka kampania w czasie igrzysk może być kontynuowana, ale na określonych zasadach, w tym bez możliwości wykorzystywania kontekstu olimpijskiego w celach reklamowych przez sponsorów niezwiązanych oficjalnie z ruchem olimpijskim.

Zatwierdzenia wymagają te kampanie, które mają być prowadzone w trakcie tzw. Ciszy Olimpijskiej. To okres szerszy niż sam czas trwania igrzysk (ZIO Mediolan-Cortina 2026 potrwają od 6 do 22 lutego 2026 roku). Cisza Olimpijska rozpoczyna się w dniu otwarcia wioski olimpijskiej, a kończy w momencie jej zamknięcia (tzn. od 30 stycznia do 24 lutego 2026 r. włącznie).

Zezwolenie na kontynuację kampanii z wykorzystaniem wizerunku Członka Olimpijskiej Reprezentacji Polski na XXV Zimowe Igrzyska Olimpijskie Mediolan-Cortina 2026 może zostać udzielone wyłącznie sponsorom indywidualnym uczestnika, po spełnieniu warunków przedstawionych w Wytycznych MKOl i Wytycznych PKOl oraz po uzyskaniu ich pisemnej zgody.

Do najważniejszych warunków należą m.in.:

  • generyczność kampanii – bez wykorzystywania w jakikolwiek sposób kontekstu olimpijskiego czy Dóbr Olimpijskich, gdzie wizerunek członka reprezentacji jest przedstawiony neutralnie,
  • czas trwania kampanii – rozpoczęła się ona min. 90 dni przed rozpoczęciem Ciszy Olimpijskiej (czyli przed 8 listopada 2025 roku),
  • sposób prowadzenia kampanii – jest systematyczna i nie ulega nasileniu w trakcie Ciszy Olimpijskiej.

Wnioski dot. kampanii o zasięgu krajowym należy składać do 19 grudnia 2025 roku drogą mailową, wysyłając wiadomość na adres: [email protected]. We wniosku należy podać najważniejsze informacje na temat kampanii zgodnie z tym wzorem. Wszelkie zapytania na ten temat należy kierować pod wskazany adres mailowy. Zgodę na tego typu kampanię wydaje PKOl.

W przypadku kampanii o zasięgu globalnym wnioski należy składać w tym samym czasie i skorzystać ze wzoru. Zgodę na tego typu kampanię, jak i więcej informacji w tym temacie, udziela MKOl.

Ustalając zasady dot. Reguły 40. Karty Olimpijskiej, MKOl i PKOl postawił na pierwszym miejscu interesy sportowców, dla których sponsoring indywidualny odgrywa ważną rolę. Zostały one oparte na dokumencie stworzonym we współpracy z zawodnikami pt. „Deklaracja praw i obowiązków sportowców” i odzwierciedlają niezbędną równowagę między zbiorowym interesem w ochronie modelu finansowania solidarności olimpijskiej, a prawem każdego sportowca do generowania dochodu z dobrze zaplanowanych kampanii, bez wykorzystania Dóbr Olimpijskich w niedozwolony sposób.

Warto podkreślić, że przez cały czas (nie tylko w trakcie Ciszy Olimpijskiej) obok przepisów Karty Olimpijskiej dostęp do kontekstu olimpijskiego oraz wizerunku Członka Olimpijskiej Reprezentacji Polski reguluje m.in. Ustawa o sporcie (więcej informacji w przypisie).

Firmy, które chciałyby wykorzystać taki kontekst w celach promocyjnych, mają do tego prawo poprzez sponsoring poszczególnych organizacji należących do ruchu olimpijskiego, w tym m.in. Polski lub Międzynarodowy Komitet Olimpijski czy Komitet Organizacyjny Igrzysk Olimpijskich.

Komplet informacji na temat składania wniosków oraz zasad, jakie mają spełniać zgłaszane kampanie, można znaleźć na stronie internetowej PKOl
-> Reguła 40. Karty Olimpijskiej dla zawodnika.
____

Polski Komitet Olimpijski (PKOl) – jest autonomicznym, ogólnopolskim stowarzyszeniem Związków i Organizacji sportowych z siedzibą w Warszawie. Zajmuje się pełną organizacją udziału Olimpijskiej Reprezentacji Polski w Igrzyskach Olimpijskich – powołanie, zgłaszanie i zapewnienie udziału. Upowszechnia idee, zasady i wartości olimpijskie, dba o rozwój sportu kwalifikowanego, promuje sport dla wszystkich, zwalcza doping, szerzy ideę fair play oraz prowadzi edukację olimpijską.

PKOl ma wyłączne prawo do używania i upoważnienia do wykorzystywania symboliki olimpijskiej określonej w Karcie Olimpijskiej oraz nazw związanych z Ruchem Olimpijskim na terytorium Polski zgodnie z polskim prawem (art. 25 ust. 3 Ustawy o Sporcie). Należą do tego m.in. takie słowa, jak „Igrzyska Olimpijskie” i „Komitet Olimpijski” oraz takie symbole, jak Polski Symbol Olimpijski, Wizerunek zawodniczek i zawodników (oraz pozostałych uczestników igrzysk) w strojach olimpijskich (oficjalnych i startowych). Zgodnie z art. 14 ust. 2 Ustawy o Sporcie: „Członek reprezentacji olimpijskiej udostępnia, na zasadach wyłączności, z chwilą powołania do reprezentacji olimpijskiej, swój wizerunek w stroju reprezentacji olimpijskiej Polskiemu Komitetowi Olimpijskiemu, który jest uprawniony do wykorzystania tego wizerunku do swoich celów gospodarczych w zakresie wyznaczonym przez swoje przepisy lub przepisy Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego”. Oznacza to, że wyłącznie PKOl może nim rozporządzać i udzielać licencji na jego wykorzystanie (dotyczy to także zdjęć w strojach olimpijskich, w tym z Igrzysk lub innych w strojach startowych na Igrzyska posiadanych lub zakupionych przez podmioty trzecie), ich komercyjne wykorzystanie wymaga akceptacji PKOl.

Polityka wykorzystywania plików cookies

DEFINICJE

  • Pliki cookies(tzw. „ciasteczka”) -rodzaj niewielkich informacji – danych teleinformatycznych, które wysyłane są przez
    każdy serwis internetowy odwiedzany przez Użytkownika i zapisywane są na jego urządzeniu końcowym, np. na
    komputerze czy smartfonie, z którego korzysta podczas przeglądania stron internetowych.
  • Polityka – niniejsza Polityka.
  • Strona Internetowa – serwis internetowy prowadzony przez PKOl pod adresem http://www.olimpijski.pl/.
  • Państwo lub Użytkownicy – każda osoba fizyczna odwiedzająca Stronę Internetową lub korzystająca z jednej albo
    kilku funkcjonalności, o których mowa w Polityce.

Przeczytaj całość na stronie Polityki prywatności.