Łukasz Blikle – Malarstwo i grafika 2021-2022

Galeria (-1) Polskiego Komitetu Olimpijskiego serdecznie zaprasza na wystawę – „Łukasz Blikle, Malarstwo i grafika”. Ekspozycja zbudowana jest z kilkunastu obrazów abstrakcyjnych oraz prac na papierze, które powstają zgodnie z tradycją japońską. Inspirowane filozofią Wschodu malowane są tuszem japońskim tradycyjnymi pędzlami japońskimi. Wernisaż odbędzie się 20.06. 2022, godz. 19.00

Galeria (-1) PKOI
Centrum Olimpijskie im. Jana Pawła II
ul. Wybrzeże Gdyńskie 4
01-531 Warszawa

Łukasz Blikle
Urodził się w Warszawie w 1965 roku. Absolwent Wydziału Prawa UW. Studiował też grafikę użytkową w School of Visiual Arts w Nowym Jorku (1999). Będąc częstym rezydentem w klasztorze Zen Mountain Monastery Mt. Tremper w Catskill Mountain w stanie Nowy Jork (1998 – 2005) uczestniczył w warsztatach z malowania tuszem sumi-i w tradycji malarstwa zen, prowadzonymi m.in. przez japońskiego mistrza Kazuki Tanachaschi. Maluje tuszem japońskim tradycyjnymi pędzlami japońskimi oraz techniką akrylową na płytach MDF i płótnie. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych w Polsce i we Francji.

Kilkumiesięczny pobyt w 1998 roku w malowniczo położonym klasztorze Zen Mountain Monastery niedaleko Nowego Jorku, zmieniło jego podejście nie tylko do życia, ale także i do sztuki. To filozofia i praktyki Zen oraz zajęcia z japońskim mistrzem kaligrafii i malarstwa Kazuki Tanachashi, nazywanym „malarzem jednego pociągnięcia” sprawiły, że Łukasz Blikle skupił się na abstrakcyjnej grafice opartej na rygorystycznych zasadach wczesnych technik sumi-e. Tylko czarny tusz na białym tle. Żadnych szkiców, żadnych poprawek. Nie ma miejsca na błędy. Tylko konsekwentnie doskonalony warsztat i pełna koncentracja pozwalają na takie działanie. Jak przyznaje Łukasz Blikle w znakomitej większości całe dzieło powstaje „za jednym razem”, powstaje na starannie wybranym, czerpanym papierze na jakim tworzona jest szlachetna sztuka kaligrafii japońskiej.

Istotnym elementem tych kompozycji jest pozostawiona wolna przestrzeń, pobudza wyobraźnię, pozwala na własną interpretację. Według mistrzów sumi-e osiągnięcie ekspresji przy zastosowaniu jedynie dwóch kolorów – czarnego i białego jest doskonałym ćwiczeniem dyscypliny, wyobraźni i wytrwałości w dążeniu do celu. Daje też możliwość zrelaksowania się, odnalezienia wewnętrznego spokoju i odkrycia swoich nowych możliwości.

Łukaszowi Blikle bliska jest filozofia Wschodu, także w kontekście postrzegania piękna w otaczającej nas przyrodzie. Kontakt z nią sprawia, że stajemy się bardziej wrażliwi, uczy też pokory, uzmysławia, że to nie my jesteśmy najważniejsi. I najlepiej jeżeli – o brzozie będziemy uczyć się od brzozy, o bambusie od bambusa…
Filozofia Wschodu – współczesnej, niekończącej się gonitwie za dobrami materialnymi, wszechogarniającemu racjonalizmowi, przeciwstawia wyciszenie, skupienie na wartościach duchowych. Tak ważnych również dla Łukasza Bliklego, dla którego sam akt tworzenia to nie tylko doznania estetyczne, ale także emocje trudne do sformułowania.

Łukasz Blikle, to także malarz abstrakcyjnych obrazów – malowanych akrylami na płytach MDF oraz na płótnach. Artysta nie skrępowany surowymi zasadami, jakich nadal przestrzega przy tworzeniu czarno-białych rysunków, tworząc tradycyjne obrazy nieraz poddaje się przypadkowi, czasem odkłada pracę na kilka miesięcy, wraca, kończy… Eksperymentuje z kolorem, strukturą, bawi się plamą barwną, widać śmiałe pociągnięcia pędzlem. Chętnie sięga po odcienie zieleni, błękitu – kolory otaczającego nas świata. Ostatnie prace rozświetlają nasycone barwy czerwieni, żółci, bieli… Niezmiennie od lat zafascynowany urodą natury, nadal pozostaje pod jej urokiem – komentowanie rzeczywistości zostawia innym. Nie uwiecznia konkretnych form biologicznych, są dla niego zbyt dosłowne. Kreuje swój własny świat. Smakuje, kontempluje piękno jakie mamy na wyciagnięcie ręki. Jego prace zapełniają abstrakcyjne kształty, wydają się znajome ale jednak trudne do określenia. Działają na zmysły, wywołują pewne skojarzenia. Artysta powtarzając pewne motywy buduje rytmiczne układy kompozycyjne – monumentalne ornamenty. Dynamiczne, pełne ruchu i pozytywnej energii.

W swojej oryginalnej twórczości Łukasz Blikle odwołuje się do znaków, emblematów, symboli Wschodu, w tym do okręgu, najważniejszego znaku Zen. Jako figura doskonała ma perfekcyjny, idealny kształt, a przy tym tajemnicza, pełna mistycznych odniesień. Niedopowiedzeń, podobnie jak wyjątkowa, refleksyjna sztuka Łukasza Blikle.

Wystawa czynna 21.06. – 11.08. 2022
Kurator Kama Zboralska