Wyzwania i szanse sportowej edukacji zdalnej

Wkrótce minie rok odkąd dzieci i młodzież w całej Polsce mają lekcje przed ekranami domowego komputera, zamiast w szkolnych ławkach. Pandemia COVID-19 stworzyła nową rzeczywistość edukacyjną i o ile nabywanie nowych kompetencji cyfrowych dzięki edukacji zdalnej przez uczniów jest niezwykle słuszne w obecnych czasach, to nie zastąpi ono kontaktu z żywym człowiekiem. Jest to problematyczne zwłaszcza, gdy chodzi o zajęcia WF.

W promocji aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia chodzi właśnie o oderwanie dzieci i młodzież od smartfona czy komputera, ale WF w nowych warunkach musiał zmienić swoje oblicze. Dział Kultury i Edukacji Olimpijskiej Polskiego Komitetu Olimpijskiego od początku pandemii z uwagą i troską przyglądał się tym zmianom, badał potrzeby nauczycieli i uczniów. – W 2020 roku przygotowaliśmy materiały do edukacji zdalnej, realizowaliśmy treningi online z olimpijczykami w ramach współpracy z Kinder Joy of moving – partnera naszego programu „Ja i Sport” mówi Monika Myszkowska z Działu Kultury i Edukacji Olimpijskiej PKOl.

W grudniu ubiegłego roku przeprowadzono podsumowujący zdalną edukację sportową sondaż wśród nauczycieli WF. Jak się okazało największym problemem w realizacji lekcji, z którymi musieli się mierzyć była oprócz problemów techniczno-sprzętowych niechęć uczniów do włączania kamerek, brak logowania się, a także obawa o bezpieczeństwo podczas wykonywania ćwiczeń. Pedagodzy zauważyli też, że okres izolacji wpływa negatywnie na sytuację psychiczną uczniów – tęsknili za rówieśnikami, za normalnymi kontaktami społecznymi.

Biorąc pod uwagę te wszystkie czynniki umocniliśmy się w przekonaniu, że nasze wsparcie dla nauczycieli polegające na połączeniu treści motywujących uczniów do samorozwoju (promocja wartości olimpijskich) z propozycjami realizacji projektów o charakterze między przedmiotowym (zadania z elementami WF, plastyki, historii i literatury) oraz typowymi ćwiczeniami to bezpieczne połączenie, które powoduje, że wirtualna przestrzeń nie jest zagrożeniem dla lekcji wychowania fizycznego, ale może je urozmaicić. Większość nauczycieli deklarowała wręcz, że niektóre elementy z edukacji zdalnej zostaną z nimi nawet wtedy, gdy stacjonarna nauka powróci.

W oczekiwaniu na powrót do normalności Dział Kultury i Edukacji Olimpijskiej PKOl realizuje swoje zadania w formule online. Od listopada ubiegłego roku intensywnie promuje e-platformę Alternatywne lekcje WF projekt Kinder Joy of moving oraz Fundacji Moniki Pyrek, nad którym patronat honorowy objął PKOl. Serwis jest bardzo atrakcyjny wizualnie i zawiera wiele propozycji aktywności – rozrywki sportowo-edukacyjne dla uczniów. W 2021 póki nie wróci stacjonarna oferta edukacyjna w Centrum Olimpijskim (Szkolna Akademia Olimpijska) organizowane są od czasu do czasu spotkania online dla uczniów. Już w grudniu ubiegłego roku dzięki uprzejmości POLADA Gramy Fair odbyło się kilka zajęć pilotażowych spotkań na temat antydopingu. W planach m.in. spotkania z olimpijczykiem oraz warsztaty dla nauczycieli (spotkanie z psychologiem oraz wykorzystanie dotyczące Microsoft Teams w edukacji olimpijskiej). Wszystkie informacje będą pojawiały się w aktualnościach edukacyjnych oraz na profilu w mediach społecznościowych.

***

Dział Kultury i Edukacji Olimpijskiej Polskiego Komitetu Olimpijskiego realizuje misję promocji idei olimpijskiej, zasad olimpizmu, wiedzy o igrzyskach olimpijskich oraz wychowania poprzez sport w społeczeństwie. Edukacyjny przekaz kierowany jest głównie do dzieci, młodzieży, młodych sportowców, a także wszystkich zainteresowanych wsparciem sportowego rozwoju swoich podopiecznych: rodziców, nauczycieli, trenerów, animatorów. Przy czym pamiętajmy, że nie chodzi tu tylko o promocję uprawnia sportu w rozumieniu zdobywania wyników, ale pokazanie – choćby na przykładzie wybitnych olimpijczyków – że wartości olimpijskie są uniwersalne – mogą z powodzeniem znaleźć zastosowanie w innych dziedzinach życia – w domu, szkole, w relacjach społecznych. Innymi słowy, uprawianie sportu sprawia, że mamy lepsze samopoczucie, kompetencje interpersonalne , mocniejszy charakter i jesteśmy bardziej zdyscyplinowani. Takie supermoce są nieocenione i zdają egzamin zwłaszcza w konfrontacji z dużymi kryzysami. Rzeczywistość pandemiczna pokazuje jak ogromna rolę ma sport w utrzymaniu naszej dobrej kondycji psychicznej i fizycznej. Tak jak istnieje arteterapia, biblioterapia czy choreoteraia, tak możemy mówić o „sport-terapii”. – Edukacja olimpijska zdaje się obecnie pełnić taką rolę – podkreśla Monika Myszkowska.

Materiały i publikacje edukacyjne PKOl