Opis zajęć
„Rok Polskich Olimpijczyków”
polecane dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. W 2024 roku minęło 100 lat od olimpijskiego debiutu Polski (I Zimowe Igrzyska Olimpijskie Chamonix 1924) oraz zdobycia pierwszych medali olimpijskich przez Polaków (Igrzyska XVIII Olimpiad Paryż 1924). W tym roku obchodzimy także 130. rocznicę urodzin Kazimierza Wierzyńskiego – złotego medalisty w Olimpijskim Konkursie Sztuki i Literatury (Igrzyska IX Olimpiady Amsterdam 1928). W uznaniu zasług i wyjątkowego znaczenia występów polskich sportowców na igrzyskach olimpijskich oraz dorobku wielkiego artysty, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ogłosił rok 2024 Rokiem Polskich Olimpijczyków i Kazimierza Wierzyńskiego. Czy każdy może mieć swój debiut w sporcie? Jakie cechy powinien posiadać olimpijczyk? Jakie miejsce w sporcie zajmuje sztuka? To wybrane zagadnienia, o których porozmawiamy podczas zajęć.
„Fair play i Ty”
polecane dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zajęcia wyjaśniają znaczenie pojęcia fair play, poprzez odwołanie do rzeczywistych zdarzeń, a także odkrywają przed uczniami genezę zasady fair play, która sięga starożytności, nawiązuje do czasów kodeksów rycerskich, baśni angielskich czy Williama Szekspira. Zajęcia przybliżają sylwetki znakomitych polskich sportowców, a także zapoznają z postacią Pierre’a de Coubertin i jego ponadczasowym credo – „kwestią najważniejszą nie jest święcenie triumfu, lecz szlachetna walka”. Głównym zamysłem zajęć jest pokazanie uczniom, że fair play to nie tylko zasada obowiązująca w sporcie, ale także w codziennym życiu każdego człowieka. Zajęcia zawierają elementy dyskusji – uczniowie – na podstawie własnych doświadczeń oraz znanych im zdarzeń sportowych – mogą opowiedzieć czym dla nich jest czysta, uczciwa walka.
„Maskotka olimpijska – mały superbohater”
polecane dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III szkół podstawowych. Podczas zajęć prezentowana jest krótka historia, która wyjaśnia znaczenie i rolę maskotki olimpijskiej w dziejach igrzysk. Maskotki olimpijskie to pluszaki ze specjalną misją do spełnienia. Polski Komitet Olimpijski kolekcjonuje je od wielu lat. Uczniowie podczas zajęć zapoznają się z tą wyjątkową kolekcją, a dzięki prezentacjom i przyjaznym animacjom poznają różne historie małych superbohaterów. Podczas zajęć istnieje możliwość przeprowadzenia miniwarsztatów plastycznych, podczas których dzieci mają możliwość stworzenia własnego, unikatowego projektu maskotki olimpijskiej.
„Dopingowi NIE”
polecane dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia „Dopingowi NIE” to odpowiedź na liczne przypadki dopingu w sporcie oraz narastający problem stosowania substancji niedozwolonych wśród młodzieży. Zajęcia przybliżają genezę dopingu, tłumaczą jego działanie i przestrzegają przed negatywnymi skutkami stosowania zabronionych metod i środków. Zajęcia podkreślają, że doping to rodzaj oszustwa, które narusza podstawową zasadę uczciwej i czystej walki – zasadę fair play. Przy realizacji tematu lekcji „Dopingowi NIE” kładziony jest nacisk na ścisłą współpracę ze specjalistami z Polskiej Agencji Antydopingowej.
„Igrzyska olimpijskie – więcej niż sport”
polecane dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia to podróż do przeszłości, podczas których uczniowie przenoszą się do czasów starożytnej Grecji i są świadkami odtworzenia przebiegu igrzysk. Omawiane są różnice oraz wspólne aspekty starożytnych i nowożytnych igrzysk olimpijskich. Dyskusja o igrzyskach przeradza się w opowieść o postaci wielkiego pedagoga, humanisty i miłośnika sportu Pierre’a de Coubertin, dzięki któremu świat nie zapomniał o igrzyskach olimpijskich pomimo, że na 15 wieków zniknęły z kalendarza światowych wydarzeń. Podczas zajęć wprowadzone są podstawowe pojęcia z zakresu edukacji olimpijskiej oraz kluczowe daty z historii igrzysk olimpijskich. Uczniowie dowiadują się także jakie są związki sportu ze sztuką oraz w jaki sposób je znaleźć i zinterpretować.