Opis zajęć
„Fair play i Ty”
![](https://olimpijski.pl/wp-content/uploads/2020/08/fair-playm-1024x715.jpg)
polecane dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zajęcia wyjaśniają znaczenie pojęcia fair play, poprzez odwołanie do rzeczywistych zdarzeń, a także odkrywają przed uczniami genezę zasady fair play, która sięga starożytności, nawiązuje do czasów kodeksów rycerskich, baśni angielskich czy Williama Szekspira. Zajęcia przybliżają sylwetki znakomitych polskich sportowców, a także zapoznają z postacią Pierre’a de Coubertin i jego ponadczasowym credo – „kwestią najważniejszą nie jest święcenie triumfu, lecz szlachetna walka”. Głównym zamysłem zajęć jest pokazanie uczniom, że fair play to nie tylko zasada obowiązująca w sporcie, ale także w codziennym życiu każdego człowieka. Zajęcia zawierają elementy dyskusji – uczniowie – na podstawie własnych doświadczeń oraz znanych im zdarzeń sportowych – mogą opowiedzieć czym dla nich jest czysta, uczciwa walka.
„Spotkanie z olimpijczykiem. Każdy może być lepszą wersją siebie”
![](https://olimpijski.pl/wp-content/uploads/2020/08/spotkanie-z-olimpijczykiemm-1024x726.jpg)
polecane dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych Spotkania z olimpijczykiem to autorskie lekcje o charakterze edukacyjnym, promujące sport wśród młodzieży. Są to opowieści o pasji do sportu, drodze do realizacji marzeń, wyrzeczeniach, pokonywaniu własnych słabości i wieloletniej pracy, bez których nie byłoby możliwe osiągnięcie sportowego, a zarazem życiowego sukcesu. Spotkanie z olimpijczykiem to niecodzienna okazja, aby osobiście poznać wybitne postacie polskiego sportu, których postawy są godne naśladowania i mogą stać się inspiracją dla młodego pokolenia.
„Maskotka olimpijska – mały superbohater”
![](https://olimpijski.pl/wp-content/uploads/2020/10/soho-o-zmienionym-rozmiarze-1024x681.jpg)
polecane dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III szkół podstawowych. Podczas zajęć prezentowana jest krótka historia, która wyjaśnia znaczenie i rolę maskotki olimpijskiej w dziejach igrzysk. Maskotki olimpijskie to pluszaki ze specjalną misją do spełnienia. Polski Komitet Olimpijski kolekcjonuje je od wielu lat. Uczniowie podczas zajęć zapoznają się z tą wyjątkową kolekcją, a dzięki prezentacjom i przyjaznym animacjom poznają różne historie małych superbohaterów. Podczas zajęć istnieje możliwość przeprowadzenia miniwarsztatów plastycznych, podczas których dzieci mają możliwość stworzenia własnego, unikatowego projektu maskotki olimpijskiej.
„Dopingowi NIE”
![](https://olimpijski.pl/wp-content/uploads/2020/08/dopingowi-niem-863x1024.jpg)
polecane dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia „Dopingowi NIE” to odpowiedź na liczne przypadki dopingu w sporcie oraz narastający problem stosowania substancji niedozwolonych wśród młodzieży. Zajęcia przybliżają genezę dopingu, tłumaczą jego działanie i przestrzegają przed negatywnymi skutkami stosowania zabronionych metod i środków. Zajęcia podkreślają, że doping to rodzaj oszustwa, które narusza podstawową zasadę uczciwej i czystej walki – zasadę fair play. Przy realizacji tematu lekcji „Dopingowi NIE” kładziony jest nacisk na ścisłą współpracę ze specjalistami z Polskiej Agencji Antydopingowej.
„Igrzyska olimpijskie – więcej niż sport”
![](https://olimpijski.pl/wp-content/uploads/2020/08/igrzyska-olimpijskie-więcej-niz-sportm-863x1024.jpg)
polecane dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia to podróż do przeszłości, podczas których uczniowie przenoszą się do czasów starożytnej Grecji i są świadkami odtworzenia przebiegu igrzysk. Omawiane są różnice oraz wspólne aspekty starożytnych i nowożytnych igrzysk olimpijskich. Dyskusja o igrzyskach przeradza się w opowieść o postaci wielkiego pedagoga, humanisty i miłośnika sportu Pierre’a de Coubertina, dzięki któremu świat nie zapomniał o igrzyskach olimpijskich pomimo, że na 15 wieków zniknęły z kalendarza światowych wydarzeń.
Podczas zajęć wprowadzone są podstawowe pojęcia z zakresu edukacji olimpijskiej oraz kluczowe daty z historii igrzysk olimpijskich. Uczniowie dowiadują się także jakie są związki sportu ze sztuką oraz w jaki sposób je znaleźć i zinterpretować.