Ruch to podstawa!

Tak jak uczymy dzieci pisać i czytać, tak powinniśmy uczyć je jak prawidłowo się poruszać. Te wszystkie 3 umiejętności są jednakowo ważne, choć zdolność do wykonywania określonych rodzajów ruchu zaczyna się na dobre zanim dziecko opanuje naukę pisania i czytania.  

Nauka i rozwijanie umiejętności ruchowych (motorycznych), sprawności fizycznej (physical literacy) pozwala dziecku na osiągnięcie kontroli nad swoim ciałem oraz podejmować właściwe decyzje, co do dalszych ruchów na podstawie właściwego odczytywania swojego położenia w otoczeniu (zarówno wewnątrz pomieszczeń, jak i na zewnątrz). Rozwijanie w młodym wieku podstawowych umiejętności ruchowych takich jak:

  • podskoki
  • rzuty
  • utrzymywanie równowagi
  • skoki
  • wspinaczka
  • wchodzenie po linie
  • łapanie

pozwala na osiągnięcie koordynacji ruchowej, ruchowej pewności siebie i umiejętności spontanicznego reagowania na zmieniające się warunki. Podstawowe umiejętności ruchowe są niezbędną bazą do nabywania dalszych (nowych, coraz bardziej skomplikowanych) umiejętności sportowych. Co więcej takie dziecko będzie czerpać przyjemność z ruchu samego w sobie oraz odkrywania nowych zajęć. Są bardzo duże szanse, że aktywność fizyczna pozostanie częścią także jego dorosłego życia.

Korzyści płynące z nabycia umiejętności ruchowych, sprawności fizycznej nie ograniczają się tylko do zdrowia fizycznego. Poprawiają się również dzięki temu wyniki w nauce, umiejętności poznawcze, zdrowie psychiczne, kompetencje społeczne i utrwalają zdrowe nawyki. Takie dzieci będą dobrze odnosić się do innych, wykazując wrażliwość w komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz będą utrzymywać relacje oparte na empatii. Rozwinie się w nich: kreatywność, umiejętność krytycznego, innowacyjnego myślenia, rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji. Jest to obok sprawności fizycznej zestaw niezbędnych cech, które pozwolą umiejętnie radzić sobie z wyzwaniami cywilizacyjnymi XXI wieku.

Umiejętności ruchowe, sprawność fizyczną (physical literacy) można opisać jako motywację, pewność siebie, kompetencje fizyczne, wiedzę i zrozumienie, które zapewniają dzieciom udział w aktywności fizycznej przez całe życie.

Badania pokazują, że bez rozwoju podstawowych umiejętności ruchowych wiele młodych osób rezygnuje z aktywności fizycznej i sportu. Kiedy to nastąpi, istnieje zagrożenie, że w czasie wolnym będą dokonywać niezdrowych wyborów. Przypominanie o tych elementarnych kwestiach jest szczególnie ważne teraz, w czasie pandemii. Aktywność fizyczna, sport mogą wnieść wielki wkład w odbudowę zdrowego społeczeństwa po COVID-19. Tym bardziej szczególnej uwadze polecamy wszystkie inicjatywy mające poprawić sprawność fizyczną wśród dzieci i młodzieży jak np. Kinder Joy of moving  Alternatywne lekcje WF –e platforma – projekt pod patronatem PKOl. Nadchodząca wiosna jest dobrą okazją na odnowienie naszej przygody ze sportem, na więcej ruchu, gry zespołowe, zabawy na świeżym powietrzu. Niech radość zawsze wygra!

Polityka wykorzystywania plików cookies

DEFINICJE

  • Pliki cookies(tzw. „ciasteczka”) -rodzaj niewielkich informacji – danych teleinformatycznych, które wysyłane są przez
    każdy serwis internetowy odwiedzany przez Użytkownika i zapisywane są na jego urządzeniu końcowym, np. na
    komputerze czy smartfonie, z którego korzysta podczas przeglądania stron internetowych.
  • Polityka – niniejsza Polityka.
  • Strona Internetowa – serwis internetowy prowadzony przez PKOl pod adresem http://www.olimpijski.pl/.
  • Państwo lub Użytkownicy – każda osoba fizyczna odwiedzająca Stronę Internetową lub korzystająca z jednej albo
    kilku funkcjonalności, o których mowa w Polityce.

Przeczytaj całość na stronie Polityki prywatności.